טוב מוחלט וטוב יחסי בלימוד חכמת הקבלה

טוב ורע – יש דבר כזה? תשובת הזוהר הקדוש

נכון שאנו בטוחים שאנו יודעים מהו טוב ומהו רע! אבל מסתבר כי מה שנחשב טוב ומשובח אצל האחד הרי אצל האחר יחשב כדבר רע ובלתי נסבל.

הדבר יכול לבוא לידי ביטוי בחדוות מאכלים, למשל אצל האחד אהוב מאד הטעם המתוק של חטיפים וממתקים ואילו אצל חברו חולה הסכרת נבחן הדבר כסכנת מוות.

משמעות הטוב בפנימיות התורה

הדברים הנזכרים לעיל, אינם רק בדברים גשמיים כאוכל או משיכה לנופים מסוימים וכדומה, בעצם כל תפיסת המציאות שלנו משונה מאד מאחד לרעהו.

יש שיחשיב מוסיקה קלאסית לדבר נפלא ולאחר היא צורמת בצורה נוראית, ובעצם מסביר הזוהר הקדוש כי לא די בכך אלא ממש כל משיכה ותענוג שאנו חווים הוא השלכה של השפעה חיצונית של החברה.

בין אם מדובר בסביבה הקרובה כמשפחה עימה אנו גדלים ובין אם מדובר על הסביבה היותר פנימית של הגנים ותכונות הנפש הטבעיות שירשנו מהורינו – כל אלו הם המעצבים באופן מוחלט את דעתו ותפיסתו של האדם לפי תורת הקבלה. לשיעורים נוספים בפנימיות התורה לחץ כאן.

השפעת הסביבה בתורתו של בעל הסולם

בספר 'מתן תורה' של הרב יהודה לייב הלוי אשלג זצ"ל מוסבר כי הגורם המשפיע ביותר על תפיסת האדם לגבי טוב או רע – היא החברה אליה הוא משתייך.

אם אדם גדל בחברה שבה יש האדרה של ספורט וכל כוכב כדורגל הוא אלוה שתולים בבית תמונות שלו, בכל פעם שיש משחק כל המשפחה מתאגדת סביב הטלויזיה לעודד אותו.

באופן טבעי ילד שיגדל בבית כזה יעריך בנפשו את משחק הכדורגל ואת המשתתפים בו, לעומתו אדם שגדל בבית שמחשיבים מאד מוסיקאים ותולים בסלון תמונות של מוזיקאים.

בכל מופע כל המשפחה מתאגדת להאזין ואף לשלם הון רק לזכות להיות בקונצרט, מובן כי ילד שיגדל במשפחה כזו סביר להניח שיאהב ויעריך מאד את חכמת הניגון.

אז מהו באמת טוב לפי חכמת הקבלה?

אז נכון שטוב הוא מה שהחברה שלי תלמד אותי שהוא טוב, אך בעצם מסביר הזוהר הקדוש כי כל זה הוא טוב יחסי. זאת אומרת באותו אופן שאני מרגיש, מחונך ומלומד כך אני מחשיב את הדבר כטוב.

וזהו טוב מאד חלקי ומאד חסר – כי אם למשל למדו אותי שהדבר הטוב ביותר שאפשר להשיג בעולם הוא ממון וכל חיי אני רודף ושואף להשיג כסף כי כך אני מבין לפי תפיסתי שיש לפעול.

הרי שכל זה מיוחס למה שאני מאמין שהוא טוב, על פי החינוך השכל והרגש שלי אך…

ישנו טוב שהוא מעל כל זה – הרבה מעל זה והוא הטוב האלוקי, הטוב המוחלט שלא ניתן לשינוי וערעור ואין הוא בא ביחס לשום דבר שאנו תופסים.

רק השגת הטוב על ידי קיום התורה הקדושה – נחשב כהשגת הטוב הנצחי ומושלם.

תוכלו לצפות בשיעורי קבלה נוספים באתר הקבלה של סולם יהודה.

כתיבה ועריכה לשונית: הרב שקד אליהו פנחס  | מרצה לקבלה וחסידות | מייסד מרכז סולם יהודה 

Blog Uncategorized
המשך לעוד מאמרים שיוכלו לעזור...
צילומי תדמית לעסק
אין שום ספק כי צילומי תדמית לעסק מהווים חלק חשוב וחיוני בתהליך השיווק והפרסום של העסק. היום לא ניתן...
קרא עוד »
מרץ 26, 2021
תובנות פנימיות: חשיפת היתרונות של שמן לבנדר
שמן לבנדר הוא שמן אתרי רב תכליתי ואהוב המציע מגוון רחב של יתרונות הן לנפש והן לגוף. כמומחה בתחום, אני...
קרא עוד »
פבר 14, 2024
הדברת עכברים בבית
הבית שלנו הוא המבצר ששומר עלינו מכל רע, והוא מקום שחייב להישאר נעים, נקי וסטרילי עבור המשפחה שלנו....
קרא עוד »
יול 19, 2020